Searching for jannah

Aku.Hamba.Yang.Lemah

Assalamualaikum. Nama diberi Liyana. Saya hanyalah hamba Allah yang masih belajar erti kehidupan. Jika saya ada buat kesilapan... Mohon tegur saya. Sekiranya saya sudah tiada... Doakan kesejahteraan saya...Terima Kasih.


Seandainya ada silap dan salah. Maafkan saya. ♥




Seandainya saya sudah pergi doakan kesejahteraan saya. Dan saya mintak maaf diatas kesalahan saya... ♥


Entries/Ilmu About Mari Melawat Nasyid Pilihan




ツ Ilmu

Jemput Singgah...

Sehidimiz Ahmad Ammar
Syarahan - Tanggungjawab Anak - anak Kepada Ibu Bapa
Tanggungjawab Seorang Anak Terhadap Ibu Bapa
MUSTAFA KAMAL ATATURK : M A T I N Y A . D A L A M ...
Picture
C.I.N.T.A
WANITA (Isteri)
SUMAYYAH -sejarah-
Couple...boleh ke??
HIKMAH KENAPA AKU KE MICET...
TINGGALKAN JEJAK






Credits!

Template: zaatboy boy
Basecodes: AtieQa Afiqah
Others:   

DULU | SEKARANG (PART 1)



Bismillahirrahmanirrahim... Ini coretan secara santai. Coretan yg berbentuk cerita. 
DULU | SEKARANG

CREATED BY: LP
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

"Hei! Apa ni! Jangan memekak boleh tak?!" 
"Diamlah kau! Aku penat lah!! Keluar!!!"

Ye, dulu aku seorang yang baran. Sentiasa ada rasa ingin marah. Habis semua barang menjadi mangsa. Setelah berlaku sedemikian, tidak pula mahu mengaku kesalahan diri.

Firman Allah di dalam surah Al-Fathir : 10 
Barangsiapa yang ingin mencari kemuliaan, maka kemuliaan itu seluruhnya kepunyaan Allah.KepadaNya naik perkataan-perkataan yang baik dan amal yang baik itu dimuliakan oleh Tuhan.Mereka yang merencanakan kejahatan mereka akan mendapat siksaan yang sangat(keras) dan rencana mereka akan gagal. 
Firman Allah di dalam Surah Ibrahim : 24-26 
Tidakkah engkau lihat, bagaimana Allah membuat perumpamaan:Perkataan yang baik adalah sebagai pohon yang baik, uratnya teguh dan cabangnya menjulang tinggi.
Menghasilkan buahnya setiap masa dengan izin Tuhannya.Dan Allah membuat perumpamaan ini untuk manusia supaya mereka mengerti.
Dan perumpamaan perkataan yang buruk adalah sebagai pohon yang buruk ,uratnya terbongkar dari bumi dan tidak dapat berdiri tegak.
SUMBER: kerinduanitukembali.blogspot.com


Di dalam hadith yang bermaksud: 
‘Dari Abu Hurairah r.a bahawasanya seorang lelaki telah berkata kepada Nabi SAW..berilah wasiat kepadaku..sahut nabi: Janganlah engkau marah kemudian ia mengulangi beberapa kali..Sabda baginda:Janganlah engkau marah.(Diriwayatkan oleh Bukhari) 
SUMBER: kerinduanitukembali.blogspot.com


Dulu juga aku kerap meninggalkan solat. Aku hanya 'rajin' menunaikan solat fardu Maghrib paling tidak. Kadang-kadang tidak langsung. Sedangkan kita hanya diminta untuk bersolat sebanyak 5 kali sehari semalam. 

SUBUH | ZOHOR | ASAR | MAGHRIB | ISYAK

Kenapa susah sangat hendak dikerjakan?

Abu Hurairah berkata : “Aku mendengar Rasullullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Sesungguhnya yang pertama kali dihisab pada hari kiamat dari amalan manusia adalah solatnya, jika amalan solatnya baik maka dia akan bahagia dan beruntung, Jika amalan solatnya buruk maka dia termasuk orang-orang yang rugi. Jika terdapat kekurangan sedikit pada amalan solat fardhunya, maka Allah berfirman: ” Lihatlah (hai para malaikat) apakah hambaku mengerjakan solat sunat untuk menyempurnakan solat fardhunya?’ Kemudian jika hambaku menyempurnakan solat sunat, maka solat sunat itu untuk menyempurnakan solat fardu yang kurang, kemudian seluruh amalannya diperlakukan seperti itu”
(Sahih Tirmidzi, Ibnu Majah no 193, 1425,1426)



“Sungguh, solat itu adalah kewajipan yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman” ”
(Surah An-Nisa’ ayat 103)

KERANA: .....
Satu. Sebab tak sedar diri itu hamba Allah.
Dua. Sebab tak ingat mati.
Tiga. Sebab seronok hidup dekat dunia.
Empat. Sebab tak fikir waktu sakaratul maut nanti.
Lima. Sebab lalai dengan kemewahan.
Enam. Sebab kurang ilmu agama.
Tujuh. Sebab terlalu mengikut hawa nafsu.
Lapan. Sebab malas mujahadah.
Sembilan. Sebab solat dianggap sekadar ritual yang tidak dihayati.
Sepuluh. Anda bagilah sebab sendiri. Diri sendiri lebih kenal diri sendiri. Tanya diri sendiri kenapa aku jadi begini.
SUMBER: www.iluvislam.com

BERSAMBUNG....